Gott nytt yogaår!

Standard
Huvudstående på stranden i Skogås, tagen av bästa Sebastian Bäckman

Huvudstående på stranden i Skogås, tagen av bästa Sebastian Bäckman

För vissa av oss handlar yoga om att stärka kroppen, sträcka ut stela muskler eller som komplement till annan träning. Det kanske kan vara en extra bonus att bli lite mer fokuserade på vad som händer i nuet eller skaffa lite bättre kroppsuppfattning.

Men för några av oss handlar yogan mer och mer om att lära känna oss själva, gå inom gamla trauman i kroppen och i sinnet, och om att göra oss till godare personer.

För ett tag sen läste jag in mig väldigt mycket på något som kallas för spegel-neuroner. Det handlar om speciella typer av hjärnceller som vi har som fungerar för att kunna spegla vad andra gör, och har stor betydelse när vi är unga och ska lära oss gå och prata och fungera. Men det är också genom spegel-neuronerna som det påstås att vi vet hurvida våra vänner egentligen inte mår så bra, trots att de påstår något annat. Tack vare dem som vi kan känna oss alldeles lyckliga och varma inombords när vi ser någon annan som är det.

Och jag funderar ganska ofta på mina känslor och behov. Jag skulle gärna inspirera andra till att få mer kontakt med sina känslor och behov. För jag är övertygad om att när vi kommer i mer kontakt med oss själva, så vill vi ha mer kontakt med personer runt omkring oss. Och när vi vill, verkligen vill, vara lyckliga och fria, så kommer vi också vilja att andra människor ska få vara det. Och det märks.

Jag gillar att se min yogamatta som en spegel. Alla tankar och känslor som far igenom min kropp under ett yogapass är likadana som de som far genom min kropp i livet utanför mattan. Men medan vi yogar kan vi ta tillvara på våra känslor och tankemönster, lägga mer fokus på att iakta hur vi reagerar, och kanske ta reda på varför. Vad känner jag, vad tänker jag, i positioner som är svåra för mig, som inte fungerar? Försöker jag pressa in min kropp i former som inte riktigt passar, ta mig över? Sätter jag min bara ner på mattan och väntar på nästa position? Eller kan jag modifiera positioner så den fungerar? Lägger jag skuld på mig själv, känner jag mig sämre, börjar jag kika på andra i rummet? Kanske döma dem, utifrån hur deras positioner ser ut? Och vad händer när jag gör positioner jag har lätt för? Tycker är tråkiga? Helst vill hoppa över? Vill göra hela passet?

Det finns mycket kunskap inom yoga. Men oftast tror jag att vi redan har kunskapen, och att yogan är verktyget. För det är viktigt att ta hand om oss själva.  Om inte för vår egen skull, så för de runtomkring oss. Det finns ingenting så fantastiskt som att ha en riktigt lycklig person i sin närhet.

Så mitt nyårslöfte 2013 kommer att vara att ta bättre hand om mig själv. Sluta boka in saker under mina helger, respektera att jag behöver ha vilodagar och yoga mer, för att jag tycker att det är roligt och utvecklande. Inte för att jag måste. Och jag ska jobba för att yogan jag lär ut blir mer bejakande, mer njutbar och härlig, för alla som tar sig till mina klasser.

Och jag hoppas att det blir ett fantastiskt år för alla.

Annonser

Jennie Wadsten: en kärleksförklaring

Standard

Jennies privata bild, stulen från facebook

I maj flyttade jag in i en lägenhet i söder om Stockholm hos en kollega till mig på Nordiska Yogainstitutet: Jennie Wadsten. Nu packar hon sina väskor för att flyga över till Indien i fem månader, så här kommer en kärleksförklaring.

Jennie är yogalärare sedan 2005 och håller klasser på alla möjliga ställen i Stockholm (under det halvår hon befinner sig i Sverige). Hon undervisar klasser i Virya, Anusara, Vinyasa Flow, Ashtanga, Yin, Restorative, pranayama och meditation. Och hon är en såndär yogalärare som helt lever med yogan. Tidigt på morgonen kan hon höras kravlandes omkring på sin matta.

När jag gick min yogalärarutbildning i Viryayoga så (förutom att bli helt förälskad i viryayogan med allt vad den innebär) reflekterade jag en stund över vilka lärarna var i yogaformen, på utbildningen och kanske speciellt på yogaShakti. Det var mest kvinnor, och nästan alla jag mötte var mogna kvinnor med barn, med mest andra mogna kvinnor på sina klasser. Och ibland kunde jag tänka att jag kanske hamnat lite fel, med mina unga år och mina andra sätt att se på och prata om livet.

Och sen föll jag in på en Viryaklass för Jennie. Ni som har gått en klass för henne förstår vad jag menar när jag säger att hon riktigt sprudlade, som en pulserande sol av positiv energi längst fram i yogasalen. Jag kände mig gladare bara av att komma in i rummet! Och med knäppa skämt och en uppfriskande ton guidade hon oss genom en viryaklass med fart och fläkt, fast ändå med noggranna teknik-instruktioner och med omtanke. Och skön, nedvarvande avslappning på slutet. På den tiden hade hon också en glittrande bindi-piercing fasthäftad i pannan, och tillsammans med sina ”bara några stycken”-dread locks och bruna toner såg hon ut som att hon nyss rymt från Anjuna Beach i Goa (vilket förmodligen också var fallet). Och jag kände mig försäkrad om att Viryayoga även kan vara för spralliga hippie-tjejer.

Jennie på viryaklass för Jossan, foto: Sebastian Bäckman

Kanske speciellt efter att jag flyttat in så har hon kommit att bli som en mentor för mig inom yogavärlden. När jag frågade henne bekymrat någon gång om hon kan någonting om axlar, så utbrast hon ”Du, jag VURMAR för axlar!”. När jag kommer med knepiga frågor kring yoga, filosofi eller livet svarar hon alltid på ett upplyftande och pedagogiskt sätt. Och ibland, när jag sitter och tjurar framför min dator med massa mail eller uppsatser som kan lämnas in, kan hon fråga: ”Tre saker som du är tacksam över just nu?”

Framförallt så följer hon sitt hjärta. Och det märks. Allt som Jennie tar sig för brinner hon för. Och nu far hon iväg för att värma upp sig i Indien och undervisa på Brahmani Yoga. Så om du har vägarna förbi Goa så rekommenderar jag starkt att du svänger förbi Anjuna för en klass med henne. Om inte, så kommer hon tillbaka till Stockholm igen i april.

Så jag hoppas att du får grymt fina månader i Indien nu. Och jag hoppas att det går fort tills du är tillbaka igen. Jag önskar att jag lyckats uttrycka iallafall en del av hur stor inspirationskälla du är för mig. Jag tycker att du är himla bra.

 

Här finns Jennies hemsida: www.yogalila.se
Här kan du se Jennies facebookgrupp för att följa hennes yogaäventyr: www.facebook.com/yogalilasweden

Yin, Restorative och Terapeutisk Yoga

Standard

Det råder en hel del förvirring kring vad som är vad, vad det innebär och hur det går till. Så jag tänkte bidra med en väldigt förenklad sammanfattning.

Yin Yoga
Yin Yoga är en form av Yoga där vi stannar i flera minuter i varje position. Det finns flera ganska intensiva positioner på programmet, där vi behåller ett fokus i kroppen, men utan att gå allt för djupt. Och sedan börjar vi att slappna av. Fokuset här är på den djupt liggande bindväven, främst kring höfterna, som vi vill syresätta och få mer rörlig och hälsosam. Bindväv har en tendens att stelna till och fastna i annan bindväv och i muskler omkring, så genom Yin kan vi hjälpa den att lossas och bli mer slät och rörlig. Vi rör framför allt lårbenen i de olika riktningar som höftleden tillåter (flexion, extension, abduktion, adduktion, utåtrotation och inåtrotation) för att inte stelna till. Hålla höftleden rörlig och hälsosam.

Yin Yoga har mött mycket entusiasm, men även en hel del kritik från utövare av andra yogaformer. En vanlig missuppfattning är att vi i Yin Yogan vill ”stretcha” ligament och bindväv, som håller lederna på plats. Ingenstans under de utbildningar jag gått och i de böcker jag har läst har en sådan formulering presenterats, men jag kan såklart inte tala för alla lärare.

Stora namn inom Yin är Paul Grilley, Sarah Powers, Bernie Clark och Biff Mithoefer (som jag gick min utbildning i Yin Yoga hos, han håller kurser i Sverige varje sommar). Fina lärare i Sverige är personer som Ulrica Norberg, Antonia Armini, Magdalena Mecweld (som skrivit boken i föregående inlägg). Det finns många många fler. Personliga favoriter är även Marianne på yogaShakti och Eva Eriksson på Yoga Yama.

Från Magdalena Mecwelds nya bok ”Vila dig i form med yinyoga”

Restorative Yoga
Restorative Yoga är yogan för absolut återhämtning och vila. Positionerna hålls även här länge, flera minuter. Första gången jag skulle få med min mamma på yogaklass så gick vi på en workshop i Restorative för Sarah Jonsson, där vi i 2,5 timmar per dag låg över bolster i olika positioner och vilade. Positionerna är snällare än i Yin, där det är flödena i kroppen som vi jobbar med, istället för bindväven. Att placera kroppen i olika positioner och vila ger en oerhörd kraft till vår kropp för att kunna läka sig själv.

Restorative Yoga är den form av dessa tre som jag inte själv är utbildad inom, men en författare som jag verkligen gillar är Judith Hanson Lasater. Restorative Yoga lärs ut på många yogastudios i Sverige, bland andra Jennie Wadsten håller klasser på yogaShakti och Sarah Jonsson på Yoga Yama.

Restorative Yoga

Terapeutisk Yoga
Terapeutisk Yoga förväxlas gärna med Restorative. Många terapeutiska lärare jobbar med restorative-positioner, men en klass i Terapeutisk Yoga kan vara väldigt fysisk. Oftast används Terapeutisk Yoga för dig som vill jobba med eller komma tillbaka efter en skada. Det är tekniknörderi på en ny nivå, och vi får chans att jobba med rätt delar av kroppen och lära in nya vanor. Styrka och extra hälsosam rörelselära står på menyn. Yoga, med större eller lite mindre slängar av sjukgymnastik!

Lärare som jag utbildat mig hos är Doug Keller och Megan Davis.

Doug Keller med sin hund i skulderstående

Hoppas att mitt inlägg kanske gett dig lite mer klarhet i djungeln av lugnare yoga. Vi ses på yogamattan!

Boktips

Standard

Vackra omslaget till Magdalena Mecwelds nya bok ”Vila dig i form med yinyoga”

Höstens kanske vackraste bok släpps snart!

Jag tycker att det är så fantastiskt roligt att Yin är så stort i Sverige. Kanske för att jag vet hur fina effekter den yogan har. Eller för att jag tror att många av oss kan behöva den för att balansera oss. Vackra böcker är någonting jag aldrig kan få nog av, så här kommer jag verkligen att hänga på låset! Bara titeln, Vila dig i form, väcker en massa varma känslor i mig.

Boken kommer så småning om säljas hos Adlibris, länken hittar du här.

Nya visitkort

Standard

Kanske inte så spirituellt utvecklande eller saftigt, men ikväll har jag suttit och knåpat i Photoshop för att kunna beställa nya visitkort. Såhär blev det:

Så med lite mer värk i ryggen (från muppig hållning framför datorn) och mycket tröttare ska jag se till att somna ordentligt nu. Imorgon blir det en ny dag på fritids. Yoga med elever på lågstadiet kan definitivt vara bland det roligaste jag varit med om! Alltid bäst att vara utvilad.

Aktuellt

Standard

Det händer mycket i livet nu, och det känns skönt att kunna flöda med i det som erbjuds och försöka att inte oroas för mycket över framtiden. Sedan jag bestämde mig för att lämna livet i restaurang-branschen har jag tagit på mig vikariat som fritidsfröken. Och upptäckt det fantastiska i att hålla yoga för barn! Jag bokar upp mig två veckor framåt och försöker hitta en väg som känns hållbar. Det har ramlat in fler uppdrag som yogalärare, så jag bestämde mig för att starta en sida på facebook för att det ska vara lättare att följa mig, och lättare för mig att uppdatera om vad som händer (sidan hittar du här!).

Jag och Sebastian var dessutom ute och fotade yogabilder igår i det vackra vädret runt om i min förort, och hela dagen idag har jag suttit och fixat bilderna och knopat ihop en liten logga.

Alla foton är tagna på mig av Sebastian Bäckman.